Publicatie datum: 5 juli 2019

Regelmatig krijgen bedrijven intimiderende telefoontjes van ‘incassobureaus’ of namens de Belastingdienst. Een nep-deurwaarder of nep-Belastingmedewerker stelt dat er sprake is van een openstaande factuur of belastingachterstand.

Dit is de misleidende truc

Er wordt gesteld dat er een rekening open en volgt er binnenkort beslaglegging. Om dat te voorkomen, moet de openstaande factuur direct worden betaald. Uiteraard is er nooit een overeenkomst gesloten met het bedrijf en er is dus ook geen openstaande factuur.

Let op: dit is niet de normale werkwijze van deurwaarders of de belastingdienst!

Nooit klakkeloos betalen

Sommige oplichters komen zelfs met een voorstel waarbij er meer geld moet worden overgemaakt dan het zogenaamd openstaande bedrag. U zou bijvoorbeeld een betalingsachterstand hebben van € 300, maar er wordt geadviseerd € 3000 te betalen. Er wort beloofd om het resterende bedrag later weer terug te boeken. U raadt het al: u bent uw geld kwijt als u hier gehoor aangeeft.

Dit kunt u doen

Vraag altijd eerst om een bewijs van de overeenkomst voordat u stappen onderneemt of geld overmaakt. Vraag ook waarop de vordering is gebaseerd. Als een antwoord uitblijft, kunt u het beste de verbinding verbreken.

Tip voor belletjes van ‘de Belastingdienst’

Als het om de Belastingdienst gaat, laat dan weten dat u zelf terug wilt bellen. Gebruik daarvoor de telefoonnummers op de website van de Belastingdienst. Zo kunt u eenvoudig controleren of er daadwerkelijk een achterstand betaald moet worden. Deze tip geldt ook voor verdachte telefoontjes van uw bank: meld dat u even terugbelt, zoek zelf het telefoonnummer op van uw bank en doe navraag over de kwestie waarover u gebeld bent.

Bron: fraudehelpdesk.nl