Heeft u dat als ondernemer ook nou wel eens. Een klant die de moeite niet neemt om tijdig te betalen? Hoe vaak gebeurt het niet dat uw klant maar niet betaalt en dan, jawel, na twee aanmaningen en drie telefoontjes en even zovele ergernissen: klant heeft betaald. Na 90 dagen, dat wel.

Altijd betalen binnen 30 dagen

Vanaf 1 juli 2017 is deze gratis financiering voor uw klanten niet meer toegestaan. De klant MOET namelijk binnen dertig dagen betalen. Zo niet, dan is handelsrente verschuldigd over de termijn die dertig dagen overschrijdt. Deze handelsrente is vanaf 1 januari 2017 overigens 8%. Dat gaat u op uw spaartegoed bij de bank niet krijgen en dat is weer een argument om uw klant tot betalen te bewegen.

60 dagen? Mag niet!

Als u toevalligerwijs tegen een klant of leverancier met inkoopvoorwaarden aan loopt waarin een betalingstermijn van 60 dagen is opgenomen, geen nood, die zijn nietig. Nietig is een mooi juridisch woord voor: niet geldig. Dus 60 dagen, nee, dat wordt het niet. Dan valt u terug op de wettelijke dertig dagen met handelsrente.

Snellere betaling

Bijna 50 grote bedrijven doen mee aan het in 2015 gestarte bedrijfsinitiatief Betaalme.nu. Het streven is om naar snellere betaling van MKB-facturen te komen. Heineken, Rabobank, Schiphol en Phillips zijn enkele van de grotere bedrijven die aan dit initiatief mee doen.

Voor iedere MKB-ondernemer geldt: het is heel fijn dat u tijdig betaald wordt. Dan zit u niet (meer) in de piepzak om de eigen leveranciers te betalen.

Heeft u hierover vragen dan kunt u contact opnemen met uw adviseur van Jongejan & Partners.